Onze initiatieven
Toegankelijkheid en digitale inclusie is al langer dan vandaag een belangrijk aandachtspunt waarvoor de Belgische banksector zich inzet.
Hieronder vind je een overzicht van de activiteiten op sectorniveau maar ook talrijke initiatieven van de banken zelf.
Hulp nodig bij bankzaken? Wij komen graag naar je toe!
Als sector zijn we er ons van bewust dat niet iedereen mee is met de digitale trein. Daarom is extra aandacht voor de minder- of niet-digitale groep burgers meer dan nodig. Ontdek op deze pagina wat Febelfin en de banken doen om te helpen.
Op sectorniveau bundelen we onze krachten door krachtige partnerschappen aan te gaan met tal van organisaties zoals Digibanken, overheidsinstanties, regionale en lokale partners en andere betrokken partijen. In dat kader bieden we gratis informatiesessies online bankieren en betalen aan.
Maar ook de banken zelf ondernemen tal van initiatieven:
- speciale digidagen
- infopakketten online bankieren
- de mobiele digifiets of hulp aan huis met de belmobiel
- oefenomgevingen en telefonische ondersteuning
- aangepaste digitale of fysieke producten (bijvoorbeeld kaart met inkeping voor slechtzienden)
- ...
Heb je interesse om met je organisatie een infosessie aan te bieden, neem dan contact op met Febelfin.
Aan de slag met online bankieren & betalen
Hoe ga ik aan de slag met online bankieren en betalen? Wat heb ik daarvoor nodig en wie kan mij helpen? Deze info en tutorials helpen je op weg.
Febelfin heeft handige tutorials die je tonen hoe je
- aan de slag kan gaan met online bankieren en betalen
- jouw rekeningsaldo kan controleren
- een overschrijving kan uitvoeren
- contactloos kan betalen
Er is ook een lijst met oefenomgevingen van banken.
Digicoach? Volg onze gratis e-learning
Ben jij digicoach én wens je je digitale kennis te verfrissen en/of up-to-date te houden voor je vormingen over online bankieren en betalen? Dan is deze e-learning zeker iets voor jou!
Febelfin lanceerde een e-learning voor digicoaches (=vrijwilligers of professionelen) die mensen begeleiden bij het ontwikkelen van meer digitale vaardigheden.
Doel? Digicoaches de nodige tools aanreiken die zij kunnen gebruiken bij hun vormingen (veilig) online bankieren en betalen.
Heb jij interesse om die e-learning te volgen en zo bij te dragen aan een meer inclusieve samenleving?
Zeer laagdrempelige cursus = heel tof! Met deze cursus voel ik me helemaal klaar om als digicoach aan de slag te gaan en mensen te helpen met hun vragen over online bankieren.
Personen met een beperking ontvangen
Iedere klant, met of zonder beperking, wil zich welkom en gerespecteerd voelen wanneer die langsgaat bij de bank.
Daarom is het belangrijk dat een bankmedewerker goed op de hoogte is van de mogelijke beperkingen bij verschillende klanten. Want zo ontstaat er een zorgzame en spontane communicatie tijdens het klantencontact.
Febelfin stelde een brochure samen om bankmedewerkers te begeleiden om klanten met een beperking zo goed mogelijk te ontvangen.
Deze brochure kwam er op initiatief van een werkgroep die focust op de aanpassing van bankproducten en -diensten aan klanten met een beperking rekening houdend met gedeelde ervaringen.
Telefonische hulp bij online bankieren
Heel wat banken zijn ook telefonisch bereikbaar om hulp aan te bieden bij online bankieren.
Heb je vragen over online bankieren? Je bank helpt je graag verder.
Elke bank heeft hiervoor een speciaal telefoonnummer.